دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، میزبان شاعران آیینی برجسته استان خراسان رضوی

چاپ ایمیل

مراسم پیش‌نشست ادبی "جشنواره ملی شعر مولود کعبه" عصر دوشنبه با حضور شاعران آیینی برجسته استان در مرکز رفاهی دانشگاه‌ آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام دکتر جواد مهدوی‌نسب، در این نشست گفت: یکی از نواقصی که اکنون دانشگاه، به عنوان محیط علمی و کارخانه انسان‌سازی با آن مواجه است، غربت شعر و ادبیات و فرهنگ فارسی و فاصله گرفتن نسل جوان ما از اصول فرهنگی و بنیه‌های آن است.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد خراسان رضوی افزود: متاسفانه در چنین فضایی، جایگاه و مقام و منزلت شاعران پیشکسوت کمرنگ شده است که ما نیز در ایجاد این وضعیت مقصریم و باید فضا، محیط و تریبون را در اختیار این قشر هنرمند قرار می‌دادیم.

وی برگزاری جشنواره مولود کعبه را در راستای اعتلای زبان و ادب فارسی دانست و گفت: این رویداد با هدف فراهم کردن زمینه‌ای برای ارائه هنر شاعران و نخبگان ادبی برگزار می‌شود که شاخصه هایی مهم دارد که در درجه نخست ادای دین به مولود کعبه حضرت امام علی (ع) است و چون ما اینجا در مشهدالرضا، پایتخت معنوی ایران اسلامی آنرا برگزار می کنیم امیدواریم با درخشش اساتید، شاعران و نخبگان ادبی، گامی ارزنده در اعتلای فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ و ادبیات دینی برداشته شود.

مدیرعامل موسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان اینکه جشنواره ملی مولود کعبه با همکاری موسسه بنیاد فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، و در راستای اجرای سند تحول و تعالی این دانشگاه برگزار می شود، گفت: این دانشگاه با رونمایی از سند تحول و تعالی، از رویکرد جدید و بسیار ارزشمند خود در تعریف این مرکز آموزشی به‌عنوان دانشگاه اجتماعی، که متناسب با نیاز مردم در جامعه حرکت کرده و سعی می‌کند فعالیت‌های آموزشی و علمی و فرهنگی خود را متناسب با نیازهای روز جامعه تنظیم کند، به نمایش بگذارد.

سیدجواد جعفری افزود: این موسسه، جشنواره‌ای را با عنوان "جشنواره‌های فرهنگی‌هنری امامت و مهدویت" تعریف کرده که در گام اول این جشنواره‌ها، ۱۰ استان مشارکت می‌کنند که افتتاحیه آن، از استان خراسان‌رضوی و مشهد با موضوع "جشنواره ملی شعر مولود کعبه" کلید می خورد که برنامه‌های آن مستمراً تا پایان نیمه شعبان ادامه خواهد یافت و پس از آن برای برگزاری این جشنواره ها در ۹ استان دیگر برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی برگزاری پیش‌نشست ادبی جشنواره ملی شعر مولود کعبه را فراخوانی برای آشنایی شاعران خراسان رضوی با این جشنواره عنوان کرد تا کار به صورت فاخر پیگیری شود و امید است از این طریق قدمی در راستای ترویج آموزه‌های اهل‌بیت (ع) به‌ویژه امام علی(ع) برداشته شود.

دبیر جشنواره ملی شعر مولود کعبه نیز گفت: این جشنواره ۲۷ ماه جاری، همزمان با زادروز امام علی (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود که آخرین مهلت برای ثبت نام و ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره ۱۴ بهمن ماه تعیین شده است.

حجت الاسلام سیدحسین محتشمی افزود: آثار دریافتی در سه بخش حرفه‌ای، دانشگاهی و دانش‌آموزی توسط شاعران برجسته کشور داوری و در نهایت ۱۴ اثر فاخر انتخاب و در مراسم پایانی با اهدای لوح تقدیر، تندیس ویژه و هدایای نقدی ۳۰ تا ۸۰ میلیون ریالی معرفی می‌شوند.

وی با دعوت از همه اساتید، دانشجویان، فرهنگیان، علاقه‌مندان و ارادتمندان به ساحت مقدس اهل بیت (ع) برای شرکت در این جشنواره ادامه داد: علاقه‌مندان باید آثار جدید خود را که در جشنواره‌های دیگر ارائه نشده است مطابق شیوه‌نامه جشنواره از طریق سایت https://iaum.nahad.ir   نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی ارسال کرده و در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانند با شماره تلفن‌های  ۰۵۱۳۶۶۳۰۰۳۹ – ۰۵۱۳۳۶۶۳۰۲۳۶ تماس بگیرند.

پیش نشست جشنواره مولود کعبه با حضور جمعی از شاعران سرآمد خطه خورشید خراسان همچون سید مصطفی موسوی گرمارودی؛ حجت الاسلام محمد علی صفری زر افشان ، خجسته ناطق پیشکسوت بانوان شاعر و از روزنامه نگاران خراسان ، دکتر هادی منوری شاعرمعاصر انقلاب ، استاد محمد کاظم کاظمی عضو فرهنگستان ادب فارسی و استاد عباس ساعی شاعر و منتقد ، محمد نیک، ناصر عرفانیان و اسفندیار جهانشیری از شاعران پیشکسوت خراسانی ، محبوبه بزم آرا شاعر و معاون کانون پرورش کودکان استان خراسان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

جشنواره‌های امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی از بهمن ماه امسال با برگزاری جشنواره ملی شعر مولود کعبه در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی آغاز و سپس در استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان، کردستان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، تهران و سیستان و بلوچستان ادامه خواهد یافت.