نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد

چاپ ایمیل

با صدور بخشنامه‌ای از سوی دکتر طهرانچی

نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی بخشنامه‌ای، «نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» را ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی «نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» را به رؤسای استان‌ها و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

دکتر طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده است: در راستای تحقق اهداف و پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و در جهت هماهنگی درون‌سازمانی، تقویت و نهادینه‌سازی برنامه‌محوری در تمامی فرآیندها، واحدهای سازمانی و دانشگاهی، زنجیره‌سازی فعالیت‌های دانشگاه، مأموریت‌سپاری و هم‌افزایی ارکان دانشگاه و نیز فرهنگ‌سازی و تقویت فرهنگ مشارکت و تحقق دانشگاهی شبکه‌ای، نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی جهت اقدام و نظارت بر حسن اجرای آن تدوین و ابلاغ می‌شود.

اهداف نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی شامل «تحقق اهداف و پیاده‌سازی اقدامات مندرج در سند  تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی»، «نظارت بر حسن انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با پیاده‌سازی  اقدامات مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی»، «بازخوردگیری  و ارزیابی تمامی  فرایند‌های اجرایی شده»، «بسترسازی جهت پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی»، «فرهنگ سازی ، تقویت فرهنگ مشارکت و تحقق دانشگاه شبکه‌ای» و «حاکمیت رویکردهای تحول‌آفرین، توجه به ارزش‌ها، در نظرگیری اهداف کلان (راهبردها) و  اهداف عملیاتی (راه‌کنش‌ها) در تصمیم‌گیری‌ها و متعاقباً در تعریف و طراحی پروژه‌ها و فعالیت‌ها و... است.

 پایبندی و تاکید بر عملیاتی نمودن سند  تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، الزام به اتصال تمام فعالیت‌ها ی دانشگاه به اقدامات سند  تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت و ارزیابی مستمر در کنار دوره‌های بازنگری سالیانه، تعهد به رسالت تبیین در پیشبرد اقدامات برای خلق تعهد عمومی نسبت به اجرای سند  تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، پذیرش «تبادل نظر» میان برنامه‌ریزان، نخبگان دانشگاه و عموم خانواده دانشگاه در ایجاد مفاهمه حداکثری و... ازجمله رویکردهای نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.

براساس بندهای این نظام‌نامه؛ فرآیند پیاده‌سازی  برنامه برمبنای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، اسناد پشتیبان تهیه سند  تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، اطلس آمایش و مأموریت‌گرایی استانی، نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و نظام‌نامه‌های موضوعی که به فراخور توسط شورای گسترش، آمایش و برنامه‌ریزی ابلاغ می‌شود، انجام خواهد شد.

در این نظام‌نامه تأکید شده است: برنامه‌های تدوین‌شده استان‌ها و واحدهای دانشگاهی باید به نحوی باشند که اصل تناسب و تطابق با سطوح مختلف سند رعایت شده و در سطح استان، پوشش حداکثری نسبت به برنامه‌های ذکرشده در سطح کلان وجود داشته باشد. 

لازم به ذکر است؛ نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در 30 صفحه در اختیار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است، شامل مواردی ازجمله تعاریف، حیطه‌ها و سطوح برنامه‌ریزی، فرآیند اجرایی‌سازی برنامه، شیوه پیاده‌سازی، ممیزی و ارزیابی برنامه‌های اجرایی، ارکان پیاده‌سازی، فرآیند تایید و صحه‌گذاری برنامه، ارزیابی و بازخوردگیری، کاربرگ‌ها، الزامات تعیین مشاور برنامه‌ریزی ناحیه‌ای و... است.