• صفحه اصلى
  • اخبار دانشگاه
  • نخستین نشست هم اندیشی مدیران و فعالان حوزه دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد

نخستین نشست هم اندیشی مدیران و فعالان حوزه دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد

چاپ ایمیل

دکتر مرادی : مهم ترین مولفه در حوزه دانش بنیان و اشتغال آفرینی تغییر نگرش است

نخستین نشست هم اندیشی مدیران و فعالان حوزه دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی عصر روز شنبه 20 فروردین با حضور روسای واحدهای استان ، معاونین ، مدیران، اساتید و فعالان حوزه دانش بنیان در مرکز فرهنگی رفاهی واحد مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، دکتر محسن مرادی در این نشست با تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان از آغاز دوباره آموزش حضوری در کلیه واحدهای دانشگاهی استان خبر داد و گفت: ما امروز به اصل خودمان برگشتیم. تشکیل حضوری کلاس ها و رفت و آمد دانشجو در فضای علمی یکی از عوامل حیاتی دانشگاه است و از این موضوع بسیار خوشحالم و در این زمینه از کلیه همکاران و روسای واحدها تشکر ویژه دارم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: امروز دانشگاه‌ها با فعالیت‌های معمول خود راه به جایی نخواهند برد به ویژه در دانشگاهی که داعیه حضور در متن جامعه و حل مسائل و داعیه آینده نگری، مزیت محوری و توجه به نسل جوان را دارد.

وی تغییر نگرش را از الزامات مدیریت در قرن 21 برشمرد و گفت: از سال ۲۰۰۰ به بعد تعریف مدیریت در محافل علمی تغییر کرد. قبلاً مدیریت یعنی برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت. اما از سال ۲۰۰۰ به بعد مدیریت یعنی هنر استفاده از دانش هاست. در قرن 21 مدیریت تبدیل به یک رویکرد شد یعنی مدیریت هنری است که می‌تواند دانش های مختلف را به خدمت بگیرد. بر این اساس باید چهار اتفاق بیفتد یعنی یک مدیر باید مجموعه مهارتهایی را داشته باشد. ادبیات حوزه مدیریتش را بداند. مهارت تعامل و ارتباط با انسان‌ها را بلد باشد و از همه مهمتر اینکه در قرن ۲۱ یک مدیر باید بتواند نگرش های قبلی خود را تغییر دهد.

دکتر مرادی با بیان اینکه در حوزه تولید ،دانش بنیان و اشتغال آفرین که شعار امسال و به عنوان یک راهکار عملیاتی برای همه مدیران کشور است تغییر نگرش بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: اگر نتوانیم نگرش ها را به فضای کسب و کار تغییر دهیم حتی با پیشرفته‌ترین تجهیزات هم راه به جایی نخواهیم برد. در حوزه دانش بنیان و اشتغال آفرینی مهمتر از هر چیزی تغییر نگاه است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه حرکتش را قبل از این آغاز کرده است و در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی همه چیز مهیاست که جهشی اتفاق بیفتد. جهش در زمینه تولید و در زمینه کمک به حل مسائل جامعه.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در جمع اساتید فعال حوزه دانش بنیان ، با اشاره به شعار امسال که تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است ، از حمایت ویژه صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق شعار سال خبر داد و گفت: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نگاه ویژه ای بر سه استان تهران ، خراسان رضوی و اصفهان دارد و انتظار جهش در این سه استان را دارد، لذا ما باید به این موضوع به عنوان یک فرصت نگاه کنیم چرا که این فرصت‌ها همیشگی نخواهد بود. زمینه حضور هر چه بیشتر اعضای هیئت علمی در فضای دانش‌بنیان فراهم است و حمایت های لازم از طریق شخص ریاست عالی دانشگاه و استان نیز انجام خواهد شد.

دکتر جواد بهارآرا رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی استان در حوزه پژوهش خبر داد و گفت: ما امسال سه موضوع را در دستور کار داریم ؛ اول اینکه فرهنگ عمومی پژوهش را در دانشگاه فعال کنیم. دوم شرکت های فناور کوچکی راه اندازی کنیم و اینها را حمایت کنیم و به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل کنیم و سوم پیدا کردن مگاپروژه ها و واگذاری آنها به گروه های آموزشی دانشگاه است.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خطاب به اساتید فعال در حوزه دانش بنیان گفت: ما می خواهیم با کمک شما اعضای هیئت علمی محدودیت ها را شناسایی و با ارائه راهکار این محدودیت ها را برطرف کنیم. ما نتوانستیم ابزار لازم برای هدایت اساتید و دانشجویان به سمت دانش بنیانی را فراهم کنیم. ما باید به شرکت ها کمک کنیم تا مشکلات شان کمتر شود و از شما می خواهیم ایده هایتان را مطرح کنید و برای حل مشکلات در سطوح مختلف به دنبال راهکار باشید.

دکتر بهارآرا از فعال کردن باشگاه ها و انجمن های علمی دانشجویی و راه اندازی مرکز رشد جدید در ساختمانی مجزا خبر داد و گفت: ما حتماً باشگاه ها و انجمن های علمی را فعال خواهیم کرد تا دانشجویان بهتر و بیشتر درگیر موضوع شوند. ما می خواهیم در ساختمانی مجزا مرکز‌رشد جدیدی راه اندازی کنیم و  در اختیار ۴۰ هسته پژوهشی قرار دهیم که در حال تدوین برنامه آن هستیم.

وی با بیان اینکه طبق اعلام مسئولین سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای مشهد ، نیشابور و قوچان حدود یک سوم تجهیزات اصلی کشور را دارا هستند افزود:  این دستگاه ها برای درآمدزایی فعال نیستند و ما دنبال راهکاری هستیم تا اساتید و کارشناسان انگیزه پیدا کنند و از این دستگاه ها و تجهیزات بتوانند درآمدزایی کنند.